Les Blogs 2.0 – Citizen Journalism and mainstream media (met een link naar onderwiis)

De derde presentatie gaat over Citizen Journalism. De sprekers zijn journalisten. Centraal tijdens deze presentatie staat de relatie tussen de mainstream media en blog(ger)s.

Een van de panelleden is Rebecca MacKinnon. Zij is een voormalig verslaggever (buitenlandreporter)  van CNN, maar heeft ontslag genomen vanwegen het nieuwsbeleid van CNN. Veel van de reportages die zij maakte werden niet uitgezonden door CNN, bijvoorbeeld over China. Infotainment lijkt  belangrijker dan sereiuze berichtgeving en de berichtgeving die wel door de redactieraad komt werkt voornamelijk stereotype bevestigend. 

Dit is een bekend probleem. Ook in bijvoorbeeld de kranten in Amerika wordt in beperkte mate over het buitenland geschreven. Natuurlijk is dit probleem niet beperkt tot Amerika. Wanneer je geinteresseerd bent in een specifiek onderwerp, dan vind je in de reguliere media relatief weinig informatie. Bijvoorbeeld over de verkiezingen in China.

Weblogs bieden hiervoor een uitkomst. Er zijn steeds meer burgers die in weblogs schrijven over actuele gebeurtenissen. Hierbij kan  een onderscheid gemaakt worden tussen twee soorten weblogs: Citizens Blogs en Bridge Blogs. Bij Citizens blogs gaat het over gewone burgers die in hun eigen taal over actuele gebeurtenissen in hun eigen land schrijven. Bridge Blogs zijn weblogs waarin wordt geschreven over gebeurtenissen in een ander land.

Dit heeft een grote impact op de reguliere media. Gewone mensen hebben nu via het internet een globale conversatie over actuele onderwerpen, bekijken kritisch de berichtgeving door de pers, verbeteren deze en vullen deze aan (via weblogs en via bijvoorbeeld Flickr). Hierdoor  worden journalisten op hun beurt gedwongen objectiever te werk te gaan en te zorgen voor een correcte verslaggeving.

Via het bijhouden van weblogs ben je vaak eerder op de hoogte van gebeurtenissen dan via de mainstream media. Toch is de rol van de media nog niet uitgespeeld. Want een van de problemen met weblogs is het waarheidsgehalte van de artikelen. Wat is waar? Hier ligt een belangrijke rol voor de media: het filteren en toetsen van het aangeboden materiaal. Het is bijvoorbeeld heel makkelijk om een bewerkte foto via Flickr wereldkundig te maken.

Juist voor journalisten zijn weblogs een ideaal medium om aan nieuws te komen. De journalisten in het panel volgen dan ook allemaal Citizen Blogs. Een volgende stap is Collaborative Blogging, waarbij journalisten samenwerken met lokale burgers.

Ook in het academische onderwijs ligt denk ik een mooie link met dit verhaal. In dit verhaal kun je tot op zekere hoogte citizens vervangen door studenten en journalisten door wetenschappers.

Studenten, zeker in de masterfase, zouden via hun eigen weblogs kunnen publiceren over een onderzoeksgebied waarin zij zich aan het specialiseren zijn. Zij kunnen nieuwe inzichten publiceren en bestaande inzichten bekritiseren. Wetenschappers (en andere studenten) kunnen hierop reageren via een reactie op het weblog van de student, maar ook via een artikel in hun eigen weblog.

Op deze manier kunnen studenten deelnemen aan het wetenschappelijke debat en kunnen zij tevens een virtueel netwerk opbouwen rondom hun specialisme. Dit is volgens mij een van de vele manieren waarop je met e-learning 2.0 onderzoek en onderwijs meer met elkaar zou kunt verweven.

Be Sociable, Share!

Leave a Reply