Course Modding – Preconference Surf Onderwijsdagen 2005

De eerste dag van de SURF Onderwijsdagen 2005 is inhoudelijk voorbij. En ik moet zeggen het programma is beduidend beter dan vorig jaar! Voor mij  kende de dag 2 hoogtepunten: de preconference van Marc Prensky (CEO Directeur Games2Train) over Course Modding en wat later zijn Keynote.

Zowel de preconference als de keynote ging over de manier waarop de nieuwe NET generatie (digital natives) gemotiveerd raakt om te leren, hoe door hen wordt gezocht naar informatie en hoe zij deze verwerken.

Belangrijk punt dat werd gemaakt was dat het meeste leren niet op school plaats vindt, maar thuis. Via google, instant messaging, en gaming in een online wereld waar zij creeeren en in-control zijn. Met een enorme snelheid worden grote hoeveelheden informatie gefilterd, beoordeeld en verwerkt .Dit staat in schril contrast met hun rol op school, waar zij niet geprikkeld worden, niet in-control zijn en het gevoel hebben dat slechts een klein gedeelte van hun vaardigheden en capaciteiten wordt aangesproken.

Om scholieren uitdagend onderwijs te kunnen aanbieden dat aansluit bij hun online leefwereld is het nodig om het huidige onderwijs om te vormen (course modding). Dit zou kunnen worden gedaan door bij het ontwerpen van onderwijs uit te gaan van dezelfde pricipes die worden gehanteerd bij het ontwikkelen van complexe games.

Meer informatie vind je in de Powerpoint Presentatie van Marc Prensky: Course Modding – Creating Learning the Natives Love

Be Sociable, Share!

2 thoughts on “Course Modding – Preconference Surf Onderwijsdagen 2005

  1. Het verhaal van Marc Prensky was inderdaad erg interessant. Ik had al eens een soorgelijk verhaal gehoord van Wim Veen. Wat mij opviel aan Prensky’s verhaal zijn de waarschuwingen die erin doorklinken: er komt een generatie aan die totaal anders is dan de student (en docent) van nu! Als we niets aan het onderwijs doen, dan gaat het vast helemaal mis. Het is bijna onheilspellend.
    Natuurlijk is het niet zo bedoeld. Een nieuwe generatie kan wel vernieuwing in het onderwijs gebruikten. Dm.v. games bijvoorbeeld.
    Toch word ik altijd lichtelijk cynisch van dit soort presentaties. Het komt wel goed. We zijn als 25 plussers geen digital natives, maar we kunnen snel bijleren!

Leave a Reply