Opensource Leeromgevingen delven onderspit

Ik heb gisteren net als zo’n 200 andere collega’s uit het HO, het surf seminar "Over de grenzen van de elektronische Leeromgeving" bezocht. En ik moet zeggen dit was zeker een van de beste bijeenkomsten die ik het afgelopen jaar heb bezocht, misschien niet inhoudelijk, maar zeker qua effect.
Het komt niet vaak voor dat je tijdens een bijkeenkomst de al dan niet onderbouwde droom van velen "Blackboard vervangen door een Open Source Leeromgeving" als een kaartenhuis in elkaar ziet storten. Want dat is precies wat er gebeurde tijdens deze bijeenkomst.

Opzet bijeenkomst
De bijeenkomst stond geheel in het teken van de ontwikkelingen rondom Open Source Leeromgevingen.  Het ideen van de bijeenkomst was om in te gaan op de laatste ontwikkelingen in het Opensource ELO veld (SAKAI & MOODLE) en vervolgens een aantal leveranciers van commerciele leeromgevingen (Fronter, Blackboard, N@tschool) hierop te laten  reageren.
Jisc (de Engelse SURF) leidde de dag in:
Jisc heeft een e-Learning Framework opgericht. een groep mensen die nadenken over de ELO van de toekomst. Dit zal niet meer 1 applicatie zijn waar "alle" functionaliteit ingebakken in zit, maar een basis platform waar je naar eigen behoefte services aan kunt koppelen. Een voorbeeld van een service kan zijn een specifiek Discussion Board of een Toetsmodule.
Het e-learning platform werkt zelf niet direct aan de ontwikkeling van deze nieuwe leeromgeving, maar houdt  zich voornamelijk bezig met het beschrijven van de ideaaltypische leeromgeving, het definieren en beschrijven van standaarden, het uitwerken van definities etc. 
Het idee is goed, maar ik vraag mij af of dit inititiatief niet zal blijven steken in een academische exercitie.
Moodle en SAKAI
Waar iedereen erg naar uitkeek waren de presentaties over Moodle en SAKAI. Nu zouden we eindelijk te weten komen of we Blackboard binnenkort bij het oud vuil kunnen zetten, om over te stappen op de "leeromgeving van de toekomst".
Moodle
Moodle is een leuk product maar zoals uit de presentatie bleek, niet echt geschikt om in te voeren als bedrijfskritisch Concern Informatie Systeem.  Het is een aardige blokkendoos  voor diegenen die het niet erg vinden om belangrijke delen van een  ELO opnieuw te programmeren of aan te blijven passen om basisfouten op het gebied van usibility te herstellen.
SAKAI de ELO van de (nabije) toekomst?
Dan SAKAI …
De UVA hield een (realistisch) verhaal over de ervaringen tot dan toe met SAKAI (de UVA is namens surf een van de SAKAI Partners) en het Open Source Portfolio.  De UVA begon haar  presentatie met het statement dat er op dit moment geen sprake is van geruchten over de vervanging van Blackboard door SAKAI.
SAKAI komt voort uit de wens om een ELO te kunnen maken die beter aansluit bij het onderwijs dan de huidige commerciele ELO’s.  Een open source leeromgeving zou voor de nodige flexibiliteit zorgen die nodig is om dit te realiseren. 
De platformgedachte van Jisc is ook verwerkt in SAKAI. SAKAI moet gaan bestaan uit een basissysteem waar je naar eigen inzicht funtionaliteit aan kunt toevoegen. Dit zou moeten resulteren in de ontwikkeling door de "Sakai community" van allerlei features die beter aansluiten bij het onderwijs. Omdat alles open source is kun je over al deze features gratis beschikken.
Maar … is dit niet een illusie?
Ten eerste het idee van basisplatform versus full featured leeromgeving a la Blackboard. Het idee is goed maar laten we eerlijk zijn: wie zit er daadwerkelijk te wachten op een uitgeklede leeromgeving, die je zonder de aanvulling van functionaliteit niet wilt voorschotelen aan docenten en studenten.
Ten tweede het idee van het zelf programmeren van de ontbrekende functionaliteit: bijvoorbeeld een discussionboard dat competentiegericht onderwijs ondersteunt, ik zeg maar wat. Ik schat in dat slechts enkele instellingen de wens hebben om dit zelf te gaan ontwikkelen.
En om nou te denken dat dit in samenwerkingsverband echt zal lukken. Wanneer ik kijk naar de de huidige universitaire samenwerkingsverbanden zie ik niet snel software productie-units ontstaan die zich kunnen meten met de commerciele tegenhangers. Neem nu bijvoorbeeld alleen al de poldermodel-cultuur die de kern vormt  van samenwerking binnen het hoger onderwijs. Dit kan nooit leiden tot snelle besluitvorming,  ontwikkeling of productie.
Wat ik voorzie is dat enkele enthousiaste instellingen aan de slag gaan en inderdaad wat aardige tools produceren, die vervolgens door iedereen geinstalleerd kunnen worden. Maar hier zit nu net het derde probleem. 
Het grootste probleem met de huidige Buildingblocks binnen Blackboard is niet zozeer een gebrek aan interessante nieuwe functionaliteit die beter aansluit bij het onderwijs, maar juist het feit dat veel buildingblocks zijn ontwikkeld door individuele instellingen die de Buildingblock welliswaar gratis aanbieden, maar geen verantwoordelijkheid op zich nemen bij problemen.
Door de installatie van al deze "gratis" tools word je afhankelijk van goodwill voor de ondersteuning van een van de belangrijkste bedrijfsprocessen binnen een instelling. Dit kan niet de bedoeling zijn. Kritische bedrijfstoepassingen vereisen harde afspraken en contracten. Dit is dan ook de grootste belemmering om allerlei gratis Buildingblocks te downloaden te installeren en in productie te nemen.
Wanneer we dit combineren met de huidige status van SAKAI, zie ik SAKAI niet snel een alternatief worden voor de huidige commerciele ELO’s:

  • In het SAKAI project wordt voornamelijk aandacht besteed aan de technische aspecten. DAt wat onder de motorkap zit. Het is een product van en voor techneuten. Usibility is een ondergeschoven kindje. Hier zit  een groot probleem. Dat we ook zien in de huidige Linux gemeenschap. Linux is technisch vast beter dan Microsoft, maar slechts een beperkte groep, wil Linux daadwerkelijk gebruiken als Operating Systeem omdat  het te technisch is, te moeilijk, niet gebruiksvriendelijk genoeg, etc.
    Zo’n 4 jaar geleden, toen we een keuze moesten maken tussen WebCT en Blackboard is WebCT gesneuveld  op usibility. Dat Blackboard technisch misschien niet het meest ideale systeem is nemen we graag op de koop toe, wanneer we docenten en faculteiten de keuze laten maken voor de meest geschikte (lees: gebruiksvriendelijke) ELO.
  • Het is niet duidelijk of SAKAI daadwerkelijk een duurzaam karakter zal hebben.
  • De huidige versie van SAKAI is na 2 jaar nog steeds geen productieversie.
  • SAKAI is bezig een (voor gebruikers) slechte kopie te worden van de huidige commerciele leeromgevingen. Als het argument voor de ontwikkeling van deze nieuwe ELO omgeving het  realiseren van een ELO is die beter aansluit bij het onderwijs, verwacht je geen kopie van wat er al is.

Hoogtepunt van de dag
Het hogtepunt van de dag werd gevormd door de paneldiscussie aan het einde van de dag.  Hier zagen we SAKAI en Moodle en-publiek sneuvelen en Blackboard zegevieren.  Dit werdt pijnlijk duidelijk toen de dagvoorzitter de zaal vroeg wie er na deze bijeenkomt  aan dacht om de huidige leeromgeving te vervangen door een Open Source variant …. er volgde een ijzige stilte.

Be Sociable, Share!

10 thoughts on “Opensource Leeromgevingen delven onderspit

  1. Dag Koen,

    Na een succesvolle gebruikersdag van mijn favoriete produkt in België had ik weer even tijd om jouw voorbeeld van een leerlijn te bekijken.

    Uit jouw leerlijn-voorbeeld begrijp ik dat je er ook groepsactiviteiten in kan onderbrengen zoals forums. (Als je de activiteitenladder van Moodle wat uitkleedt, de blokken links en rechts van deze ladder – met cursusoverstijgende supportactiviteiten – weglaat, dan komt deze leerlijn aardig in de buurt bij wat wij het studentenarrangement (planbord) op het hoofdscherm van een Moodle cursus (en TeLeTOP) zo waardevol vinden: in een oogopslag kun je zien wat per onderwijsarrangement/cursus van je verwacht wordt en hoe tijdens de cursus je progressie is.

    Complimenten, ik vind het een hele verbetering ten op zichte van de statische Blackboard, Claroline of aTutor. Raar toch dat het weer een maker van Open Source is die dit het eerste lukt en dat de commerciële jongens met hun researchafdeling dat TeLeTOP idee – dat toch uit 1998 stamt – niet eerder hebben gecopieerd.

    Kop op Patrick:
    Natuurlijk kan een BlackBoard gebruiker met de hand ook zo’n scherm maken, maar dan is het inderdaad handwerk: het staat – in tegenstelling tot de leerlijn van Dokeos – technisch volkomen los van de rest van de cursus met kans op fouten als je elders wat wijzigt en dat vergeet die wijziging mee te nemen in je handwerkje.

    P.S.
    Hebben jullie dat persbericht van OU Engeland al gelezen over de ELO die ze kiezen en het geld dat ze voor migratie over hebben? Over moed gesproken..

  2. Het nadeel van Open Source is dat niemand het je wil aansmeren maar dat ze je een eerlijk verhaal vertellen. Ik heb in mijn verhaal geprobeerd drie scenario’s te schetsen:
    1. Het saaie managers verhaal: gebruik van Moodle alleen de gratis standaard distributie en de uitgeteste updates. Geen risico’s geen onderhoudskosten.
    2. Het tuning scenario: Pas de standaard distributie aan aan je locale wensen. Beperk je aanpassingen tot de runtime-elementen van de cursus om compatible te blijven met de main-stream: bij elke nieuwe versie moet je zorgen dat jouw aanpassingen weer opnieuw werken. (BB 3.0 gebruikers herinneren zich dit uit hun “repareer de bugs zelf periode”)
    3. Het ramp-scenario: verzamel alles wat los en vast zit van andere gebruikers, voeg daar nog wat SCORM-modules aan toe en ben verbaasd dat het nog steeds werkt maar zeer chaotisch oogt.
    Je merkt terecht op dat er een strakkere regie bij Moodle nodig is (zoals bij andere Open Source projecten) om dit scenario onder de gebruikers – zoals ondergetekende – uit te bannen.
    Kracht van Moodle is het overzichtsscherm waarin je in een oogopslag het onderwijsarrangement van die cursus kan zien. (TeLeTOP kent dit ook: het Rooster, maar bij Moodle zijn er meerdere formats mogelijk, zoals het nieuwe projectformat met GANTT-chart.) Ik begrijp dat Dokeos hiervoor een leerlijnmodule ontwikkelt: kun je daar wat meer over vertellen? Is daar ook ruimte voor groepsopdrachten?

    Ik zie de jonge generatie in mijn familie nu bezig met BB (in NL) en WebCT (in GB), ik zie hoe de docenten de opties van die Tools negeren.
    En de kinderen? ach die redden zich wel, net zoals wij dat deden in onze studententijd.

  3. Hoi!

    Nieuw zijnde in het blogland gooi ik hier ook een reactietje.

    Ik behoorde samen met een collega tot de weinige Belgische deelnemers aan de dag. Ik werk aan de Vrije Universiteit Brussel en wij draaien sinds vorig academiejaar succesvol het open source Dokeos (voorheen gebruikten we Blackboard).

    Enkele reacties op uw tekst:

    ?Moodle is een leuk product maar zoals uit de presentatie bleek, niet echt geschikt om in te voeren als bedrijfskritisch Concern Informatie Systeem. Het is een aardige blokkendoos voor diegenen die het niet erg vinden om belangrijke delen van een ELO opnieuw te programmeren of aan te blijven passen om basisfouten op het gebied van usibility te herstellen.?

    Ook ik had na de presentatie het gevoel dat Moodle niet meer is dan een blokkendoos (met veel te veel blokken) met niet-samenhangende en ongebruiksvriendelijke (niet-geintegreerde) tools. De interface zag er gewoonweg slordig en onoverzichtelijk geknutseld uit.

    Van Sakai had ik meer een echte demonstratie verwacht. Een verhaal is leuk, maar uiteindelijk wil een mens ook eens wat zien nietwaar…

    De fee die moet betaald worden om deel te kunnen uitmaken van de core groep van Sakai vind ik een slecht idee. Open Source ontwikkeling moet het net hebben van een brede community. Die wordt er niet bepaald breder op door fees te gaan vragen…

    ?Door de installatie van al deze “gratis” tools word je afhankelijk van goodwill voor de ondersteuning van een van de belangrijkste bedrijfsprocessen binnen een instelling. Dit kan niet de bedoeling zijn. Kritische bedrijfstoepassingen vereisen harde afspraken en contracten. Dit is dan ook de grootste belemmering om allerlei gratis Buildingblocks te downloaden te installeren en in productie te nemen.?

    Niet akkoord. Voor sommige Open Source softwares kunnen ook servicecontracten worden afgesloten met servicefirma’s. Moodle en Dokeos zijn daar voorbeelden van. Servicefirma’s zijn dé commericiele peiler van Open Source software.

    Ook bij commerciele software ben je afhankelijk van de ?goodwill? van een commerciele support. Ik spreek uit ervaring…

    ?Het hogtepunt van de dag werd gevormd door de paneldiscussie aan het einde van de dag. Hier zagen we SAKAI en Moodle en-publiek sneuvelen en Blackboard zegevieren. Dit werdt pijnlijk duidelijk toen de dagvoorzitter de zaal vroeg wie er na deze bijeenkomt aan dacht om de huidige leeromgeving te vervangen door een Open Source variant …. er volgde een ijzige stilte.?

    Akkoord. Sakai en Moodle sneuvelden. Maar waarom was dat zo? Volgens mij omdat van Moodle en Sakai er gebruikers (ok, misschien wel ?ontwikkelaars?) waren als vertegenwoordigers en van de commerciele firma’s verkopers. Het is genoegzaam bekend dat verkopers goed praten. Moest er een echte into the depth discussie gehouden worden tussen verkopers en specialisten dan zou het ?debat? een heel ander gezicht hebben gehad. Maar dan zou ook heel de zaal in slaap liggen en zou de dag eerder een week moeten geduurd hebben. Onhaalbaar dus. Maar mijn punt is dat de paneldiscussie geen ?eerlijke? of ?faire? discussie was.

    Daarnaast vroeg de voorzitter niet wie er zijn commerciele leeromgeving al heeft vervangen… Anders zouden er wel (minstens) 2 handen de lucht zijn ingegaan.

  4. Ok, prikkelen is je dus gelukt 🙂

    Moodle komt in januari (zeg dus maart) uit met een versie (1.6) met webservices. Wie daar niet op wil wachten kan met de 1.6 CVS versie stoeien op Moodle.org
    Ik neem aan dat die Amerikaanse universiteiten die met BlackBoard werkten bij hun overstap naar Moodle ook niet over een nacht ijs zijn gegaan. Daar moeten rapporten over zijn. Ben jij daar ook zo benieuwd naar?

    (Met name omdat er ook een BB-look-a-like aTutor is die veel beter dan Moodle NU uitwisselstandaards ondersteunt. Er moet dus iets anders dan GRATIS een rol hebben gespeeld, maar wat?)

  5. @Ger
    No Problem 😉 Heb mijn stukje ook geschreven om te prikkelen.

    We hebben voor Blackboard een licentie voor het Learning System en het Portal System.

    Met Concern Informatie Systeem bedoel ik het feit dat de ELO een bedrijfskritische toepassing is.

    We hebben eens onderzocht in welke mate de onderwijsbedrijfsprocessen door Blackboard worden ondersteund. Hieruit bleek meer dan 70% van deze bedrijfsprocessen door Blackboard worden ondersteund. We hebben meer dan 14.000 actieve Blackboard gebruikers en rond de 2500 Courses.

    Dit stelt hoge eisen aan de organisatie en het beheer van de leeromgeving. Belangrijke punten hierbij zijn het kunnen managen van nieuwe releases, wijzigingen, incidenten, contracten, integratie met andere systemen, het garanderen van continuiteit, etc.

    Vandaar dat er een duidelijke businesscase moet zijn willen we serieus kunnen overwegen om over te stappen op een nieuwe ELO, of dit nu een closed software of een open software product is.

    Op dit moment is er volgens mij nog geen echte duidelijke businesscase, daarvoor is het nog te vroeg. Een overstap naar een nieuwe leeromgeving is kostbaar, heeft door het grote gebruik van Blackboard een gigantische impact op de organisatie en betekent een investering voor zeker 5-10 jaar (We gebruiken Blackboard nu sinds 1999).

    Een overstap betekent o.a. dat:
    – er een volwassen product moet zijn (hiervoor is het nog te vroeg)
    – dat past bij de strategische visie van de instelling
    – er een goed zicht moet zijn op de continuiteit van de nieuwe ELO (hiervoor is het nog te vroeg)
    – Faculteiten (de afnemers van de ELO) overtuigd moeten zijn dat het nieuwe product het onderwijs beter ondersteunt dan het huidige
    – De ELO past binnen het organisatorische model van de organisatie

    Ik schat in dat dit hele proces nog ruwweg zo’n 5 jaar in beslag zal nemen: 2 tot 3 jaar tot bv. SAKAI een volwassen product is en er voldoende relevante webservices op de markt komen. 1-2 jaar besluitvorming binnen de instellingen. De overstap naar een nieuwe ELO houdt ook verband met de samenwerkingsverbanden binnen de verschillen consortia, en zal dan ook in een breder kader moeten worden bekeken. Dan 1-2 jaar implementatie, instellingbreed of in stappen.

    N.B. Naar mij bekend is, wordt er door Blackboard nog niet serieus gewerkt aan een webservivces-interface.

  6. Sorry Patrick, ik reageerde wat baldadig op jouw titel en mijn ergernis over Wilfried’s wel erge vage tegenwerping.

    Je zegt: Blackboard als concern informatiesysteem. Ik heb hier te weinig informatie over, daarom wat vragen:
    Heeft Leiden dan de duurste licentie van BlackBoard gekozen?
    Gaan jullie daarmee ook producten als ISIS en andere aan te schaffen/aangeschafte commerciele administratieve produkten overbodig maken (zit daar je winst?) of beperkt zich dit tot het onderwijsinformatiesysteem voor docent en student? ( In het laatste geval durf ik de uitdaging wel aan.)
    Is er al een aankondiging van een levertermijn voor een webservices-interface vanuit BB om koppeling met andere systemen te vergemakkelijken?

    Het idee van de dag was de universiteiten te prikkelen:
    Zoiets als SAKAI kunnen we in Europa tien keer beter, laten we de krachten toch bundelen en aanhaken aan dit unieke initiatief.
    Als zo’n product van zo’n stel Open Source freaks dat allemaal kan, heren fabrikanten, mogen wij eens weten waar al het door jullie opgehaald research geld WEL aan besteed is?
    (Waarom hebben jullie de succes-elementen van Moodle en andere Open Source produkten niet geleend, dat mag toch bij GNU?)

    P.S. ik kan geen https adres intypen als URL

  7. @Ger:

    Dank voor je interessante commentaar. Het gaat niet om het al dan niet verslaan van het spook Open Source. Dat is niet het punt dat ik wil maken.

    Waarom ik me op dit moment kritisch heb uitgelaten over SAKAI en Moodle (de dag ging over deze 2 producten – dus is het logisch dat ik me daartoe beperk … daarnaast zijn dit volgens mij de 2 meest bekende OSS ELO initiatieven op dit moment), is het feit dat wanneer je de status van de ontwikkeling van deze producten op dit moment bekijkt het volgens mij niet realistisch is om op korte termijn (binnen nu en zeg 2-3 jaar) over te stappen van de huidige ELO op een van deze 2 versies. Ik denk dat dit ook duidelijk werd tijdens de bijeenkomst. Daarom werd het volgens mij ook stil in de zaal … niet omdat iedereen zoals jij stelt verdoofd in zijn stoel hing … maar omdat we veel stof tot nadenken hebben gekregen.

    Ik denk dat vele anderen net als ik de vraag hebben of SAKAI / Moodle een product is dat zich op korte termijn kan meten met Blackboard als Concern Informatie Systeem ter ondersteuning van het primaire bedrijfsproces onderwijs. De conclusie is volgens mij toch echt: “nee niet op dit moment … misschien over een aantal jaren”.

    Is de gedachte achter het webservices idee de weg van de toekomst? – Ongetwijfeld! Zelf je leeromgeving kunnen samenstellen uit de componenten die je nodig hebt voor de ondersteuning van jouw onderwijs lijkt mij een aantrekkelijk idee. Moet dit perse Open Source zijn? Nee. Ik kan me heel goed voorstellen dat juist vanwegen de ondersteuning of het niet zelf willen ontwikkelen je ervoor zou willen kiezen om een Closed Software webservice aan te schaffen voor je ELO.

    Dat is volgens mij dan ook de meest interessante ontwikkeling die het SAKAi initiatief (hopelijk) kan bewerkstelligen: bijdragen aan een nieuwe marktontwikkeling rondom ELO’s, waarbij commerciele DLO-aanbieders (bv. Blackboard) niet meer uitsluitend een all-in-one leeromgeving aanbieden, maar DLO-componenten ook als Webservice gaan aanbieden.

    Zal dit op korte termijn (binnen nu en twee jaar) gebeuren ik hoop het, maar vrees van niet. Laten we hopen dat dit in 2010 wel mogelijk zal zijn. Het worden spannende jaren…

  8. Beste Patrick,

    als ik me als P. – me dus in jouw gedachtenwereld verplaatsend – als bezoeker op dat ELO-SURF-congres wil voorbereiden, stel ik me het volgende voor:
    …Ik kijk de avond van te voren wat er op de agenda staat: in dit geval heb ik al vaker wat gelezen over JISC en hun framework idee, dus concentreer ik me nu op Sakai en Moodle.

    Ik ga naar de website van Sakai en probeer me in te lezen, download een demo van Sakai, probeer die te installeren maar geef het na een half uur op, daarna ga ik ook nog naar de site van de UvA om wat over hun Sakai project te lezen: constateer dat hun e-Portfolio niet veel flitsender oogt dan wat ze in mijn eigen BB proberen toe te voegen, maar hou me voor de geest dat Sakai meer moet zijn dan dit ene voorbeeld.
    Ik doe dit alles omdat ik de kans niet voorbij wil laten gaan om met kritische vragen vanuit de zaal of in de koffiepauze de hotshot van het Sakai project door te zagen.

    Vervolgens bestudeer ik de plotseling zo immens populaire ELO op de website Moodle.org. Waar rook is moet vuur zijn, heb ik op mijn laatste management cursus nog geleerd.

    Ik kijk op de site wat de opties zijn, ik kijk naar de release aankondigingen…. hé dat verrast me in de volgende release wordt een bibliotheek voor webservices toegevoegd, even de discussie daarover volgen: poeh, dat is wel erg technisch, verder maar weer. Dat van die blokken die je zelf met inhoud kunt vullen en die toch volledig mee kunnen draaien is aardig, dat lijkt in de verte wel op onze eigen building blocks..
    Tjé ze kunnen zelfs volledige Blackboard cursussen omzetten en ondersteunen SCORM 1.2 en kunnen vele quiz-formaten importeren…. laat ik daar even een aantekening van maken.

    Dan duik ik op die website in wat discussies: ik ben verbaasd dat men zo open en bloot – voor de ogen van de vijand over hun eigen produkt discussiert. He de spreker van morgen is er ook bij, laat ik eens kijken of ik hem op zijn eigen woorden kan vangen. Nou zeg, die is kritisch, daar die ijdele Martin niet altijd blij mee zijn. Wat me het meeste vernbaasd is hoeveel grote instellingen in de USA en Canada overstappen van WebCT en BB op Moodle, maar ik zie ook in de forums dat niet alle BB-transformaties even vlekkeloos verlopen. Ik zie wel dat andere gebruikers met slimme tips de hulpvragers gratis (gratis? wat een idioten!) te hulp snellen. Laat ik toch eens een paar van die lastige vragen uit de forums over BB opschrijven en de spreker voorleggen..

    Dan komt de dag: Ik heb gelukkig wakker kunnen blijven tijdens de twee eerste lezingen en erger me dan aan de Sakai man met zijn flitsende oneliners en pak even mijn PDA met ingebouwde GSM. Daardoor mis ik het moment waarop ik zelf die vragen kan stellen: “Als er dan geen vragen meer zijn, dan nodig ik de volgende spreker uit…” Verdomme denk ik, wat is zo’n webblog op je PDA toch verslavend, mis ik weer een kans, dat zal mijn baas niet leuk vinden.

    De volgende spreker, verbijsterd door de geringe activiteit van de zaal probeert nog met een opdracht voor de zaal de mensen wat actiever te krijgen, maar schakelt dan toch maar over op plan B: met prikkelende opmerkingen bij een batterij powerpointsheets die zelfs de Amerikaans gast zonder vertaling kan volgen poogt hij de mensen tot vragen aan te zetten…
    Dat grapje over BB kon ik nog wel waarderen, dat van die drie scenario’s moet ik ook onthouden als ze weer bij me komen.. ..maar toen hij zich begon te verplaatsen in mijn rol als manager met de opmerking: “Als ik nu in jullie schoenen zou staan en ik zou nu met ontwikkelingen als Sakai in mijn achterhoofd een nieuwe ELO moeten kiezen, zou ik me ter dege realiseren dat ik zes jaar in scholing heb gestoken en voor voortzetting van BB MOET kiezen, maar ik weet tegelijkertijd dat ik over vier jaar voor diezelfde beslissing wordt ontslagen wegens gebrek aan visie.”
    ..Verdorie, dat gaat over mij, hou red ik ne daar bij de volgende commissievergadering uit.

    “..en als je nu niet ophoudt moet ik je doodslaan, want wij willen lunchen”, beeindigt de dagvoorzitter de ochtendsessie en schrik ik door het applaus wakker uit mijn gepeins.

    Dat kwam hard aan en niet alleen bij mij: toen aan het eind van de dag aan de zaal gevraagd werd: wie overweegt over te stappen naar Open Software, stond slechts een persoon op. De rest hing nog verdoofd in zijn stoel…”

    Maar wacht even, die laatste zin kan ik als ervaren webblogger ook anders opschrijven:

    “Toen aan het eind van de dag iemand vroeg wie overging stappen op Open SOurce, bleven wij, de BB managers in volle overtuiging zitten. Samen hadden we zo het spook van de Open SOurce verslagen.”

    Fantastisch, nog wat kleine wijzigingen en ik heb mijn blog voor morgen alweer klaar.

Leave a Reply