Blackboard Content System Portfolio – Hype of Luchtbel?

Ik hoor steeds vaker praten over het Blackboard Portfolio. Sommigen kritisch, anderen juist enthousiast. Reden om eens een kijkje te nemen en een klein onderzoekje naar de mogelijkheden…

Aanmaken Portfolio
Via de E-merge experimenteeromgeving heb ik in het  Bb Content System een portfolio aangemaakt. Dat gaat vrij eenvoudig, kwestie van een paar velden invullen:

Toevoegen Content
Vervolgens heb ik gekeken naar de verschillende mogelijkheden om Content toe te voegen. Dat is vrij beperkt! Er zijn 3 content typen: Webpagina,  Externe Link en Attachment.

Content Type 1: Webpagina
Met dit Content type maak je een nieuwe pagina aan die je vervolgens kunt opmaken met behulp van de WYSIWYG-editor. Dit is vergelijkbaar met het aanmaken van een nieuwe (blanke) pagina in een web-cms. In plaats van met een Blanke pagina te beginnen is het ook mogelijk om een template te selecteren. Dit is een door een admistrator opgemaakte en in het Bb CS geplaatste HTML pagina.
De pagina die je op deze manier aanmaakt is automatisch aan een menu-item gekoppeld. Het is volgens mij niet makkelijk mogelijk om pagina’s aan te maken die geen nieuw menu-item opleveren.

Content Type 2: External Link
Met dit  Content Type maak je een nieuw menu-item aan dat linkt naar een andere website.

Content Type 3: Attachment
Met dit Content Type maak je een nieuw menu-item aan dat linkt naar een document (Word, Powerpoint, Excell, Pdf, etc.). Het document dat je aan een menu-item wilt linken moet opgeslagen zijn op de persoonlijke Virtuele Harddrive die de kern vormt van het Blackboard Content System.

Resultaat
Wat levert dit op? Volgens Blackboard een portfolio.
Het portfolio bestaat voornamelijk uit een platte en statische website. Het enige dynamische is de mogelijkheid om commentaar te geven. Maar zelfs deze functie is TE BASIC. Ieder portfolio heeft één pagina waarop je een bericht kunt achter laten. Direct op een specifiek artikel reageren is bijvoorbeeld niet mogelijk .
Als ik het Blackboard portfolio vergelijk met de flexibiliteit en functionaliteit van weblogs (volgens mij uitermate geschikt om portfolio’s mee op te bouwen) is het enige dat bij mij opkomt bij het bekijken van het Blackboard portfolio een nummer van Doe Maar: Is dit alles?

Be Sociable, Share!

5 thoughts on “Blackboard Content System Portfolio – Hype of Luchtbel?

  1. Punt is dat de functionaliteit van het CS (daar heb ik me toe beperkt in mijn kleine testje) erg beperkt is … net genoeg om makkelijk een statische website te bouwen.

    Terwijl in de discussie over Portfolio’s vaak wordt geproken over de vele onderwijskundige aspecten van een portfolio.

    Als de onderwijskundige visie leidend is of tenminste zwaar weegt, verwacht je dat een portfolio systeem specifieke functionaliteit moet bezitten. Bijvoorbeeld het kunnen meten van het al dan niet behalen van competenties.

    Als het Bb CS met zijn beperkte functionaliteit daadwerkelijk “het portfolio systeem bij uitstek is” … waar praten we dan over?

  2. Ik sluit me aan bij de vorige ‘spreker’. Ook het Digitaal Portfolio van de Digitale Universiteit had en heeft geen super-geavanceerde functies en was ‘dus’ flexibel inzetbaar en kende ook een aantal templates (heel beperkt hoor).
    Maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om de manier waarop je het inzet. En voor je het weet wordt het als extra werk gezien, niet alleen door studenten, maar nog eerder door docenten.

  3. Hoi Patrick,

    De technisch gezien is het portfolio deel van het CS niet speciaal vernieuwend, maar dat zijn de meeste systemen niet. Je kan dus ook alle studenten een weblog geven, dat betekent nog niet dat je het gebruikt als ePortfolio. Het gaat er vooral om hoe je het inzet in het onderwijs.
    Daar moet volgens mij ook de meeste tijd en onderzoek aan besteed worden om dat nog helemaal niet uitgekristaliseerd is in het Hoger Onderwijs en al helemaal niet op de universiteiten.

    Ervaring van gebruikers en docenten, zoals gepresenteerd op de E-merge bijeenkomst van 29 juni, is dat het portfolio deel van het Blackboard Content System heel flexibel is en daardoor makkelijk op verschillende manieren is in te zetten in het onderwijs. Door gebruik te maken van een aantal templates kan het portfolio meer gestructureerd en gestandaardiseerd worden, waardoor het beter bruikbaar is in het onderwijs. Goede begeleiding en uitleg over het doel van het portfolio zijn een must, anders zien studenten het vaak als weer extra werk.

    met vriendelijke groet,

    Willem

  4. Ik heb vanmiddag een afspraak met Eric. De bedoeling is om z.s.m. over te gaan naar versie 3.2. De MT-Protect plugin wil ik dan meenemen evenals de StyleCatcher plugin.

  5. Hi Patrick,
    Tijd dat we de MT-Protect plugin voor MT 2.0 gaan testen [en MT upgraden van 3.15 naar 2.0]. Studenten kunnen dan in hun eigen weblog zelf aangeven wie wat mag lezen en/of bekommentarieren , bijv hun medestudenten in een werkgroep, of een docent, en voor welke periode dat mag. Bij verstek is alles publiekelijk toegankelijk, zoals een blog betaamt. Alles wat dan nog hebben toe te voegen is web-toegankelijk te maken data opslag voor studenten [tenzij je niet bang bent dat de data uploads in MT de spuigaten uit gaan lopen…] a la plexdrive. Ziedaar de technische contouren voor een portfolio. De rest is didaktiek.

Leave a Reply