Onderwijs en Research Blogs (1)

Ik kwam vanochtend een paar interessante voorbeelden tegen van de inzet van weblogs binnen een academische omgeving: Onderwijs- & Research Blogs.

Onderwijsblogs: Blogging in the English Department
Bij de University van British Colombia bieden ze net als wij in Leiden aan studenten en medewerkers de mogelijkheid om een weblog te starten. Op de site staan een aantal aardige voorbeelden van hoe  docenten (of TA’s) binnen de Opleiding Engels, weblogs inzetten ter ondersteuning van hun college:

  • Tyson Stolte
    Opvallend in dit Class Blog is het grote aantal reacties van studenten op de posts van de docent. Ik ben dit nog niet eerder tegengekomen!

  • Duffy’s Blog
    Handig is de wijze waarop het navigatie menu is ingedeeld:

    – Naar berichten zoeken mbv fulltext zoekfunctie
    – Naar berichten zoeken dmv maandelijkse archieven
    – Overzicht van de laatste 10 geplaatste berichten
    – Naar berichten zoeken via categoriën. Deze zijn overzichtelijk en helder geformuleerd.
    – Overzicht van relevante links

  • Denise’s Blog
    En nog een aardig voorbeeld. Wie volgt er (behalve Rino natuurlijk) in Leiden?

Wat ik mij afvraag: 
Wanneer je als docent Blackboard voornamelijk gebruikt voor het doen van mededelingen, het plaatsen van de informatie over het college, de leeslijst publiceren en opdrachten (niet interactief) en collegesheets plaatsen. In hoeverre ben je dan niet veel beter af met een weblog?

Een weblog is makkelijker toegankelijk dan Blackboard, biedt studenten tenminste de mogelijkheid om automatisch op de hoogte te worden gehouden van nieuwe toevoegingen en maakt op een zeer laagdrempelige manier interactie mogelijk tussen docent en studenten over specifieke opdrachten/artikelen/medelingen etc.

Research Blogs
Een andere site die ik tegenkwam biedt een overzicht van een aantal Research Blogs. Dit zijn weblogs die door wetenschappers en / of onderzoekers worden gebruikt ter ondersteuning van hun onderzoekswerkzaamheden. Niet alle links op de site werken meer (is een wat oudere site): http://huminf.uib.no/~jill/txt/researchblogs.html. Maar daar staat tegenover dat er onder de blogs die er nog zijn, er een redelijk aantal tussen zit van researchers die al jaren (sommigen al vanaf 2001) een weblog bijhouden.

Bijvoorbeeld:

  • http://www.royby.com/research/weblog.php
    Roy Hornsby is doing honours research about weblogging, and keeps this blog to help in the process.

  • http://radio.weblogs.com/0110772/
    Pointers and thoughts on the evolution of scholarly communication, collected by Sébastien Paquet

  • http://www.lessig.org/blog/
    Lawrence Lessig, professor of law at Stanford (you know, cyberlaw, open source, copyright and all that stuff, he’s famous)

  • http://markbernstein.org/
    Mark Bernstein is the Chief Scientist of Eastgate, a hypertext and weblog theorist and the developer of the weblog tool Tinderbox, among other things. In his blog he participates in discussions and exchanges with other researchers, critics, thinkers and developers, sketches ideas, refers to news in the field and reports on the progress of development projects.

  • http://www.whatalovelywar.co.uk/war/
    Esther MacCallum-Stewart is writing a thesis on The Great War and Popular Culture. She uses her blog to gather links to resources, to discuss books she’s reading (often in a series of posts written during the reading rather than as a review or commentary written after the fact) and to gather thoughts and information about thesis-writing itself.
Be Sociable, Share!

One thought on “Onderwijs en Research Blogs (1)

  1. Jill Walker, die het overzicht van research-blogs maakte, heeft nog steeds een weblog. Te vinden op jilltxt.net.

Leave a Reply